De Dolomieten: wat een droom

Eindelijk was het zo ver! De meivakantie brak aan. We haalden de camper op en bekeken aandachtig het instructiefilmpje. De camper werd ingeladen. Door alle opbergruimte in de camper was het geen probleem de benodigde huisraad, kleding en proviand mee te nemen. Na alles in gereedheid te hebben gebracht vertrokken we op zaterdag met onze twee jongens richting Italië. De eerste stop was op een camping bij Stuttgart (ongeveer 6 uur rijden): Camping Aichelberg. Een prima overnachtingscamping op 5 minuten van de autobaan.

Op naar Italië!

De volgende ochtend reden we door het prachtige berglandschap van Oostenrijk en Noord-Italië naar onze eerste bestemming in de Dolomieten: Camping Passeier (bei Meran) in het Passeiertal in Sud Tirol. Vanuit Sterzing via Bolzano naar Camping Passeier. De route via de Jaufenpas (Passo di Giovo) is namelijk verboden voor campers. Vanuit Bolzano werd de camper door het Passeiertal geleid. En wat was het daar genieten. In het Passeiertal schijnt gemiddeld 300 dagen per jaar de zon, de natuur en de uitzichten zijn adembenemend, appelboomgaarden en wijnranken tot zo ver je kan kijken, ontelbare wandel- en fietsroutes en besneeuwde bergtoppen met op de achtergrond de blauwe lucht.

De Dolomieten

De camping had een heerlijk zwembad (binnen en buiten), een goed restaurant met een fijn terras en een uitgebreide campingwinkel en ligt aan de rivier De Passer. We hadden een plek naast de speeltuin wat heerlijk vertier bood aan onze kinderen. Vanuit de camping ben je binnen 5 minuten bij de bergkabelbaan die je naar het midden en/of eindstation van het de Hirzer wandelgebied brengt (circa 2.000 meter). De bus stopte voor de camping en brengt je naar de omliggende dorpen en steden. We bezochten Meran, een prachtige stad. Zeker een bezoek waard. Voor de wielrenliefhebbers is de Jaufenpas een aanrader! Hoewel het hier de hemel op aarde was begon het na 4 nachten te kriebelen om weer verder te gaan.

Het Gardameer en Toscane

We reden terug in de richting van Bolzano om via de Südtiroler Weinstrasse richting het Gardameer te gaan. Een prachtige route door heuvelachtig landschap. We passeerden de Kalterer See, genoten van het uitzicht op de wijnranken en stopte bij een van de vele wijnhuizen. Via de Gardesana Occidentale (ss45bis) reden we langs de westkust van het Gardameer. Een route met vrij smalle wegen langs hoge rotsen en door talloze kleine dorpen. Het uitzicht op het Gardameer was fenomenaal. We zagen de zon onder gaan op een charmante plek bij Camping Village La Gardiola, direct aan het Gardameer met uitzicht op het eiland San Biagio (Konijneneiland).

Omdat de omgeving rond het Gardameer voor ons iets te crowdy was vertrokken we de volgende ochtend naar Toscane. We belandden bij Camping Panorama del Chianti. Een eenvoudige en gemoedelijke terrassencamping met vergezichten over het Toscaanse heuvellandschap. Op fietsafstand van het idyllische dorpje Marcialla. De dag erna bezochten we San Gimignano. We parkeerden de camper iets buiten San Gimignano en vanuit de camper parkeerplaats bracht de bus ons naar het centrum. We slenterden door de stad, aten een ijsje en streken neer op een terras. Zonder plan stapten we weer in de camper om uiteindelijk in Volterra te belanden, op Camping Le Balze. Een gezellige en eenvoudige camping op enkele minuten buiten de stadsmuren van Volterra met eveneens een waanzinnig uitzicht. We fietsten naar Volterra, de kinderen speelden op het gras en we lazen een boek.

Camping in Italie

Terug naar de Dolomieten

Gegrepen door de Dolomieten koerste we na 2 nachten terug naar Noord-Italië. We verbleven 1 nacht bij Caravanpark Sexten. Een luxe en hooggelegen 5 sterrencamping gelegen in het bos, aan een beek. Anders dan bij Camping Passeier bevonden we ons nu in een skigebied in de omgeving van de Drei Zinnen. We vertoefden een ochtend in het prachtige binnenzwembad. Het weer liet het niet toe de omgeving te verkennen. Met mooi weer in aantocht besloten we terug te gaan naar Camping Passeier. Met een tussenstop op Camping Ansitz Gamp waar we door de eigenaresse werden geattendeerd op het uitstekende restaurant Gasthof Walther von der Vogelweide reden we de volgende dag door, voor nog 2 nachten op Camping Passeier. De zon scheen volop. We fietsen langs de rivier De Passer met het ijswater klotsend over de rotsen op een verhard fietspad naar Meran en lunchten bij het Apfelhotel Togglerhof.

Jeeh wat een vakantie en wat een aanrader om met een camper te gaan! Het gevoel van vrijheid. Niet weten waar je de volgende nacht slaapt. De luxe dat je al je spullen altijd bij de hand hebt. De camper was van alle gemakken voorzien en reed met gemak door de heuvels en de haarspeldbochten. We hebben enorm genoten en kijken uit naar onze volgende campervakantie 😊

Camper in Italie

Meer lezen over Italie? Lees dan ook het blog over de 10 beste camperplaatsen bij het Comomeer.