Met de camper dwars door Duitsland

Reisliefhebbers Luc en Carlijne rijden sinds eind april 2022 Europa rond met hun eigen camperbusje en twee paar fietsen. Een droom die voor hen uitkomt. Dit avontuur levert ontzettend veel inspiratie, tips en de mooiste camperroutes op die ze de komende tijd met ons delen.

Dwars door Duitsland

Duitsland, we zijn er al tientallen keren doorheen gereisd op weg naar verder gelegen oorden. Daar wilden wij eens verandering inbrengen. Ons eerste avontuur dit voorjaar werd daarom een verrassende roadtrip door Duitsland in zes weken. We reisden wel op ons gemakje: je kunt deze route zeker ook in 3 tot 4 weken goed bereizen. We nemen je in deze blog mee dwars door Duitsland en geven 7 tips voor verrassende Duitse camperbestemmingen. We zochten afwisseling tussen stedentrips en veel natuur. Een fijne variatie dachten wij zo. En we ontdekten dat Duitsland daarin het perfecte land is: genoeg natuurpracht en aantrekkelijke steden te vinden.

Over de boomtoppen in Saarland

Op ongeveer 3 uur rijden vanaf Sint-Oedenrode, streken we als eerste neer in de regio Saarland op Landgüt Girtenmühle in Losheim am See. Een fijne, beetje alternatieve camping midden in de natuur, beheerd door twee enthousiaste Nederlandse koppels. Er is veel te doen in de omgeving. Wij wilden graag de natuur in en maakten o.a. een fietsritje langs de Saar richting Mettlach en kwamen terecht bij het Baumwipfelpfad Saarschleife. Een aanrader om dit pad te lopen. Wat een fantastisch uitzicht!

Uitzicht aan de Main
(Foto: uitzicht Baumwipfelpfad)

Verder liepen we regelmatig direct vanaf de camping het bos in. Je kunt er allerlei wandelingen maken van kort tot lang en als je geluk hebt, zie je wat hertjes ronddartelen. Wij zagen de 17 km lange wandeling wel zitten. Deze bracht ons door bossen, over weilanden en langs riviertjes en meren. Op de camping konden we daarna terecht bij de sfeervolle ´Wunderbar´ voor een welverdiend drankje. Op dit eerste plekje kwamen we helemaal tot rust en genoten we van al het groen om ons heen. Dat was precies onze bedoeling!

Fietsen langs de Main

We vertrokken vervolgens richting Wertheim en vonden een plaatsje op de camping Azur aan de rivier de Main. Een keurige, basic plek op nog geen 10 minuten fietsen vanaf Wertheim. We zijn trouwens erg blij met onze fietsjes. Met racefiets én stadsfiets kunnen we alle kanten op. We kunnen niet meer zonder!

We zoefden deze dagen langs de Main en Tauber, door de felgeel gekleurde velden. In dit jaargetijde staat alles prachtig in bloei. We stopten regelmatig voor wat fotootjes en voor koffie met taart in één van de schilderachtige Duitse dorpjes in de omgeving. Natuurlijk bezochten we ook Wertheim zelf, gelegen aan de monding van de Tauber in de Main. De oude stad bestaat uit kleine middeleeuwse steegjes met gekleurde vakwerkhuizen, heel knus om doorheen te struinen.

Op zaterdagmiddag was iedereen op de gezellige marktplaats te vinden. Leuk om dit vanaf het terras te aanschouwen. We lieten onze laatste avond de twee campergaspitjes even voor wat ze waren en gingen als afsluiter uiteten bij ´Restaurant Dinges´ voor een portie Duitse haute cuisine. Een aanrader als je tussendoor iets anders wilt dan worst of schnitzel.

Waterspektakel in Kassel

Het was even wat wikken en wegen en de weersverwachting in de gaten houden, om uiteindelijk naar een camping in de buurt van Kassel af te reizen. We kozen deze camping onder andere vanwege de ligging, wat een uitzicht! Daarnaast lag er op loopafstand een treinstation en konden we ook op de fiets wederom alle kanten op. We fietsten naar dé highlight van de omgeving: het 18e-eeuwse Bergpark Wilhelmshöhe (UNESCO-werelderfgoed) met het Hercules monument. Hier kun je op gezette tijden getuige zijn van een uniek waterspektakel en wij troffen het op woensdagmiddag. Je kunt hier gerust een hele dag doorbrengen.
Verder pakten we de trein naar het centrum van Kassel. Deze stad is overigens beroemd om de gebroeders Grimm en de Documenta. Dit laatste is sinds 1955 de belangrijkste tentoonstelling van actuele beeldende kunst in de wereld, ontdekten we. Deze tentoonstelling vindt eens in de vijf jaar plaats, duurt precies honderd dagen en strekt zich meestal uit over de hele stad. Wij liepen dit nèt mis, maar in 2027 een nieuwe kans! Wij hielden het hier bij een stadswandeling en een goed diner in de sfeervolle wijk Vordern Westen.

Kassel
(Foto: Hercules monument)

Natuurgeweld in Nationalpark Sächsische Schweiz

We vonden ons volgende plekje in Hohnstein op camping Entenfarm, in Oost-Duitsland bij de Tsjechische grens. Het langste ritje van deze roadtrip. Hier ligt het Nationalpark Sächsische Schweiz. Als je een wandelliefhebber bent, dan kun je dit stukje Duitsland niet overslaan. Met behulp van de goed gemarkeerde wandelpaden, begeef je je langs bijzondere rotspartijen, prachtige uitzichten, bossen en zo groen en ruig, we genoten en wandelden wat af hier. Ondertussen bleven we maar foto´s maken. Wat een mooi gebied! Ook pakten we de racefiets voor een tochtje langs de Elbe en over Tsjechische heuvels, want vlak is het hier niet.

Saksische Schweiz(Foto: de Elbe)

Bonustip: indrukwekkend Dresden

Tussen al dat natuurgeweld, vonden we het eens tijd worden voor een citytrip. Slechts 46 kilometer verderop ligt Dresden. Een bezoekje aan deze stad, stond al een tijdje op ons verlanglijstje. Wij besloten om vanaf de camping met de fiets en het openbaar vervoer te gaan. We fietsten naar de bushalte in Hohnstein, pakten de bus naar Bad Schandau en gingen vanaf daar met de trein naar Dresden.

Fürstenzug Dresden(Foto: Fürstenzug)

We liepen vanuit het station zo de Altstadt in en werden meteen getrakteerd op een aaneenschakeling van de meest prachtige gebouwen: Frauenkirche, Fürstenzug, Brühlsche Terras en het barokke Zwinger Paleis. We staken de Elbe over naar het artistieke en hippe Neustadt District. Daar zagen we vele beschilderde muren, mooie en minder mooie graffiti en liepen we door de bekende Kunsthof Passage. De vele mooie bouwwerken maakten indruk op ons, nog meer indruk maakte de Gedenkstätte Bautzner Straße, een voormalige Stasi-gevangenis, waar je wel een tijdje zoet kunt zijn. Ook dit donkere deel maakt onderdeel uit van Dresden. Het is zeer de moeite waard om deze stad een dagje te bezoeken.

Berlijn met een missie

De volgende stad die we graag in ons rondje Duitsland wilden opnemen was Berlijn. En zo reden we richting onze volgende bestemming: Camping bei Berlin in Mahlow. Een hele fijne camping en goede uitvalsbasis om Berlijn verder te verkennen. En dat hebben we gedaan! Het was 10 minuten fietsen naar het dichtstbijzijnde station. Vanaf daar waren we binnen 20 minuten in het centrum. We kochten een stadsgids en struinden wat af door de gezellige en wat alternatievere straatjes van de wijken Friedrichshain, Kreuzberg en Prenzlauer Berg en proefden de zondagse festivalsfeer in het Mauerpark.

Ook hadden we hier nog een missie: de Berliner Mauerweg fietsen. Eén van de `Mythische tochten in Europa` uit het gelijknamige boek dat we cadeau kregen van vrienden. Een tocht van 160 km, langs de voormalige Berlijnse muur. Het was indrukwekkend: fietsen langs monumenten, (half afgebroken) stukjes muur en gedenkplaten met foto´s van helden die het oversteken van de muur niet overleefden. Je hoeft natuurlijk niet de hele route te fietsen, een stukje is al erg mooi en indrukwekkend! Een mooi avontuur rijker, werd het tijd om onze roadtrip te vervolgen.

Berlijn

Rügen: een Duits eiland met een verhaal

We hoorden voor het eerst over Rügen, het grootste Duitse eiland aan de Oostzee, tijdens ons verblijf in Hohnstein. Twee enthousiaste Duitse dames vonden het heel raar dat we het niet kenden en konden ons een bezoekje zeer aanbevelen. Blijkbaar is dit in ons achterhoofd blijven zitten. Na ons gemeld te hebben bij camping Prora vlakbij Binz (o.a. bekend om het 4,5 kilometer lange nazi-resort dat Hitler hier liet bouwen) reden we meteen door naar één van de highlights uit de omgeving: Nationaal Park Jasmund.

Hier wandelden we door de bossen naar het uitzichtpunt Konigsstuhl/Victoriasicht om de bijzondere krijtrotsen van dichtbij te bekijken. Niet een uitzicht dat je snel bij Duitsland zou bedenken. Erg mooi. ‘s Avonds dompelden we onszelf onder in de Duitse kneuterige gemütlichkeit op het terras en in de stube van het campingrestaurant.

Wij verkenden het eiland onder andere verder per fiets. Een leuke manier om de gezellige plaatsjes te bewonderen, zoals Bergen auf Rügen. Ook was het fijn wandelen over het strand naar de badplaats Binz, waar het gezellig druk was. Leuk om eens in een heel ander stukje Duitsland terecht te komen.

De laatste bestemming

Van Rügen reden we naar Bremen, onze laatste bestemming van onze reis door Duitsland. Maar, eerst maakten we nog een tussenstop bij de Rügener Insel-Brauerei om wat biertjes in te slaan. De historische Hanzestad Bremen, zo´n stad waar je van gehoord hebt, maar eigenlijk nooit naar afreist. Het was voor ons een perfect plekje voor een laatste stop. We parkeerden ons busje voor twee nachtjes op HanseCamping Bremen, net buiten het centrum. Vanaf daar was het 6 kilometer fietsen om de gezellige binnenstad te bereiken. Goed te doen dus. Het was heerlijk weer die dag en we hebben heel wat stappen gezet door de verschillende moderne en historische wijken, door het groen van de parken, langs de oever van de Wezel en naar de Schnoor: de middeleeuwse binnenstad met zijn smalle straatjes en schilderachtige huisjes.

Ook het standbeeld van ‘Der Bremer Stadsmuzikanten’ (en allerlei varianten erop) kon ons niet ontgaan, want ook Bremen staat bekend om de sprookjes van de gebroeders Grimm. Bremen vonden we een fijne, gezellige en overzichtelijke stad. Genoeg voor ons om een dagje te vertoeven.

Onze route dwars door Duitsland

Heb je na het lezen van ons reisverhaal ook zin om dwars door Duitsland te reizen? Wij vonden het geweldig. De vrijheid van het reizen met een camper is goud waard en we zijn blij dat we Duitsland op deze manier beter hebben leren kennen. Voor ons hét bewijs dat dichtbij huis al zoveel moois te bewonderen is! Voor ons smaakt het naar meer. Wij kunnen alleen maar zeggen: boek die camper en ga op pad!