Het Pieterpad met de racefiets en een camper!

Het reisverhaal van Ralf en Noortje

Een plan dat al een tijdje op de planken lag. Tenslotte offer je geen vakantie met je gezin op voor een bucketlist dingetje van Papa. Maar na een half jaar met het hele gezin 24/7 thuis te zitten, zonder school, werk, sport en andere uitjes is het tijd om er even tussenuit te gaan.

Ik neem contact op met Teun en Imke en die stellen me meteen gerust dat alles geregeld kan worden op welke termijn dan ook want het echte seizoen is nog niet begonnen. Aangezien mijn kennis over campers nul is vraag ik even of ik langs mag komen om te kijken welk model het beste bij mijn wensen past. Natuurlijk was dit geen probleem, kom maar langs. Na een bezoekje heb ik het perfecte model gevonden en vastgelegd voor een week.

Voor vertrek neemt Teun ruim de tijd om uit te leggen hoe alles werkt en geeft nog allerlei tips.

Pieterburen

De maandag erop vertrekken we richting Pieterburen. Wel even wennen aan zo'n kolossaal voertuig. Maar vooral genieten van wat er allemaal kan met een camper want de vakantie begint eigenlijk al met vertrek. Alles bij de hand wat een feest!

Toen we aankwamen hebben we bij het zeehondencentrum geparkeerd en hebben we even lekker een broodje gegeten want ja dat heb je gewoon in de koelkast liggen. Even rondgelopen in het centrum van Pieterburen maar daar was op een maandag met corona weinig te beleven. Ik zou het graag eens in het weekend willen zien.

Daarna hebben we snel het plan gemaakt om te vertrekken richting Borger voor onze eerste etappe/stop. Ik op de fiets en Noortje met de camper door een mooie omgeving met veel open vlaktes. Niet erg want de wind was me erg goedgezind dus voor een eerste etappe ideaal.

pieterburen

Onze eerste stop:

Nuuverstee in Borger. Een mooi camperpark met een draaischijf voor je camper die met de zon mee draait. Een erg leuk idee maar helaas voor ons overbodig omdat de zon ons in de steek liet. Toilet- en douchevoorzieningen zijn erg netjes en een wasmachine is aanwezig voor de liefhebbers.

Noortje had de boodschappen al gedaan en ik mocht een lekker stuk borger rib-eye klaar maken in de camper. Prima te doen en alles wat je nodig hebt is aanwezig. Daarna het kacheltje aan met een lekker plaatselijk biertje en een spelletje. Het bed laten zakken en slapen maar. Super efficiënte oplossing, je hebt een groot zitgedeelte en laat het bed in een handomdraai zakken waarna je heerlijk kan slapen. Je hoeft geen rare capriolen uit te halen om in bed te klimmen.

Van Borger naar Ommen

Na een heerlijke nacht, zetten we weer even het kacheltje aan om op temperatuur te komen, ontbijtje en alles in orde te maken om de reis te vervolgen. Ik vertrek op de fiets en Noortje kan nog alles op het gemakje in orde kan maken om te vertrekken. We hebben besloten om via de “VAMberg” te fietsen. Ik wilde deze berg graag nog een keer op fietsen en was nu in de buurt dus die pakken we even mee.

Noortje heeft lekker broodjes in “huis” gehaald zodat we na de VAMberg een lekker ontbijtje hebben. En zo geschieden; Na de Vamberg op diverse manieren op gefietst te hebben schoof ik lekker aan voor de lunch. We overleggen hoe de reis verder te vervolgen en ik stap weer op mijn fiets richting Ommen. Door het prachtige drente met heel veel mooie boerderijen en hunebedden; Wat is Nederland toch mooi. Dit denk je elke kilometer weer ondanks de wind die deze dag iets minder gunstig was. Maar de heide en bossen hebben het meer dan goed gemaakt.

Noortje is inmiddels gearriveerd bij Boederijcamping Varsenerveld. Na een top ontvangst met een doosje eieren uit eigen stal krijgen we de tip om links op het veld te gaan staan zodat we misschien nog wat herten kunnen spotten. Maar wat een rust! Ook hier zijn de faciliteiten voldoende, een heerlijke warme douche en de mogelijkheid om te wassen en te drogen. We zijn zo zen aan het worden en besluiten toch niet naar dorp te fietsen. We drinken een biertje en maken wat soep warm, een lekkere salade met toast (van de broodjes die over zijn van de lunch). Koelkast leeg en de maag gevuld. Na de hele spelletjes kast gespeeld te hebben maken we een plan voor de volgende dag.

Van Ommen naar Millingen aan de rijn

Ik besluit vroeg te vertrekken zodat we ‘s middags lekker met zijn tweetjes op pad kunnen. Een prachtige tocht over de Holterberg, de Sallandse heuvelrug, een stukje Duitsland en een tochtje over de Rijn. Alle ingrediënten voor een mooie fietstocht zelfs de wind werkte niet tegen. Noortje rijdt rechtstreeks naar Millingen aan de Rijn en staat aan de andere kant van de Rijn klaar op het moment ik met pondje over kom. In Millingen slapen we bij Camperplaats het Crumpse Hoekje.

Hier was het al wat drukker waarschijnlijk omdat het weer ook wat beter begint te worden. Gezellige ontvangst en duidelijk uitleg van alle faciliteiten. Goede voorzieningen; Een warme douche en zelfs fietsen om te lenen voor een tochtje naar het dorp. Wij besluiten deze te gebruiken en richting dorp te fietsen om daar boodschappen te doen om de koelkast weer te vullen. Jammer genoeg zijn alle gezellige terrasjes dicht maar ja dat wisten we natuurlijk al. Terug bij camper maken we samen alles in orde om een heerlijke risotto te maken met een plaatselijk biertje. Wat hebben we het toch goed, koning te rijk. Het ultieme vakantiegevoel! En ja, het doel om het hoofd leeg te maken en ff uit de sleur te komen is helemaal gelukt!

uitzicht Ommen

Millingen naar Baarlo

Ook vandaag vertrek ik weer vroeg zodat we 's middags weer lekker samen kunnen vertoeven. Richting Berg en dal, langs de maas richting Venlo en het gaat zo lekker dat we besluiten door te fietsen naar Baarlo. Het weer wordt wat beter dus dat beloofd wat voor de middag. Noortje heeft heerlijk uitgeslapen en maakt nog een praatje met de eigenaressen en wat “campercollega’s”. Ze krijgt van de dames wat lovende woorden dat ze toch maar durft te rijden met een grote camper. Maar na de bemoedigende woorden van Noortje dat het allemaal wel meevalt en het heel goed te doen is nemen de dames het voornemen het toch ook vaker te proberen! Noortje zet koers richting Baarlo en komt onderweg in Groesbeek een optakel tegen. Een brug met afmetingen waarvan ze twijfelt of dat wel gaat passen. Gelukkig licht de klapper met alle duidelijk instructies bij de hand en daar staan de afmetingen van de camper duidelijk op! Dus de camper draaien en opzoek naar een alternatieve route!

Op naar een camperplekje op camping Heidelust. Mooi plekje tussen de bomen. Ze zijn hier nog in de opstartfase maar het ziet er veelbelovend uit. Een warme douche en alles bij de hand, de wasmachine was buiten werking maar dat zal niet heel het seizoen zo zijn.

We komen nagenoeg tegelijk aan en besluiten om lekker in het zonnetje te lunchen. Stoelen en tafel uit de camper en genieten maar. Het bevalt zo goed dat we bij een lokaal restaurant eten bestellen. Uiteraard met het bekende Limburgse zuurvlees. Daarna weer heerlijk voldaan naar bed. Morgen de laatste etappe en daarna haken ook de kinderen aan.

Camperplek

Baarlo naar Maastricht

Vroeg uit de veren want ik ga de laatste 80 kilometer fietsen. Na 5 kilometer langs de maas met een behoorlijke wind tegen zakt de moed een beetje in mijn schoenen, deze dag krijg ik niet cadeau. De wind en het vals plat omhoog gaan me waarschijnlijk de hele dag dwarsbomen maar het feit dat aan het einde van de rit de Pietersberg staat te wachten is voldoende om niet bij pakken neer te zitten.

Noortje heeft weer lekker uitgeslapen, het sociale praatje gehad met onze campercollega’s en is daarna vertrokken richting Maastricht. We spreken onder aan Pietersberg af om deze laatste klim samen te maken. Dankzij de aanmoediging van een paar Franse toeristen zijn we boven aangekomen. Het was de reis zeker waard. Een leuk uitzicht en een enorm voldaan gevoel. Een ding is zeker, de reis is vaak mooier dan het einddoel. We besluiten de camper te parkeren bij het ford op de pietersberg en daar lunchen we met een tevreden gevoel en een prachtig uitzicht.

Pietersberg

Camperplek Marina

We slapen op een prachtige camperplek in het haventje van Maastricht. De kinderen zijn inmiddels gebracht door oma en ook met twee tieners (13 en 16) is er voldoende ruimte om de avond en nacht door te komen. Een hele leuke plek aan het water en je bent met de fiets zo in Maastricht, echt een aanrader!

De volgende dag gaan we op visite bij familie en zetten we de camper voor de deur om zo niet afhankelijk te zijn van de avondklok en zonder stroom werkt alles prima in de camper.

De volgende dag hebben we een heerlijke ontbijtje bij de buren ;). Ons laatste ritje gaat richting camping Oda hoeve in Kessel. Een mooie camping met wederom een vriendelijk ontvangst. Na een gezellige spelletjesavond en onze laatste nacht in onze nieuwe vriend campie. De laatste dag worden we weer heerlijk wakker in Campie. We eten even snel een ontbijtje en de kinderen loggen in voor de online les; En rijden maar.

Thuis nog een verwenbeurt van ons om hem vervolgens netjes retour te brengen. Want zo hebben we hem ook meegekregen en dan komt het moment we moeten afscheid nemen. Gelukkig geven we hem terug in goede handen en weten we zeker dat hij niks tekort komt bij huize van Acht. Campie tot snel weer! Imke en Teun bedankt voor de goede service en begeleiding voor onze eerste maar zeker niet het laatste camperavontuur!