Camperreis: het verhaal van Laura en Teun

Oktober 2020, laten we even een kijkje nemen bij Van Acht, want wie weet is het wel een tof plan om zomer 2021 een camper te huren. Er was namelijk een dingetje wat al maanden roet in alle plannen gooide (bij dat dingetje denk aan Corona) en met een camper kan je altijd op vakantie, toch?!?! Dus geboekt, net als bij een zwangerschap 9 maanden afgeteld, maar dat ene dingetje zorgde toch voor lichtelijke stress. Kleurcodes die per week veranderden, check-apps, noodzakelijke formulieren om een land in te komen…

Pas een weekje van tevoren was het redelijk zeker dat we toch echt zouden gaan. Het voordeel van deze onzekerheid was dat we niets vast hadden gelegd en alle kanten op konden en dat is iets waar wij heel blij van worden. En wie zijn wij; Teun, Laura en onze 2 kids Julan (6) en Ive (4). Heel veel reizen samen mogen maken en ook al een aantal met de kids, maar met een camper door Europa stond nog op de bucketlist.

Op naar Duitsland

Daar vertrokken we dan donderdagavond rond etenstijd richting Duitsland, zoveel mogelijk km’s maken om die zwarte zaterdag voor te blijven. Nou, dat is een heel goed besluit geweest, want zo zijn we op vrijdag in 1 ruk doorgereden naar Slovenië. Wat was dat ideaal zeg, kids spelen/ kleuren aan een tafeltje onderweg, wc aan boord wat plasstop tijd bespaarde (is waarschijnlijk wel illegaal, plassen on the road) en gewoon al rijdend broodjes smeren (wat waarschijnlijk ook illegaal is).

Onze eerste camping in Slovenië was River Camp Bled, een heerlijke camping waar we rustig aan het camping-/camperlife konden wennen. Ik heb mijn organisatiedrift losgelaten op het inruimen van de camper en wat ben ik blij geweest met onze opgespaarde Jumbo boodschappenkratjes. Zo bleef de garage heerlijk geordend.

Nog een ander heel goed besluit was om de fietsen mee te nemen, we hebben heel wat km’s gefietst  vanaf de camping naar stadjes in de buurt en kleine boodschapjes doen, zo konden we de camper vaak laten staan. Ik moet wel eerlijk vertellen dat we 2 elektrische fietsen hebben en dat met de kids achterop wel heel erg welkom bleek in de heuvelachtige landen.

Het prachtige Slovenië

Slovenië is een prachtig land, hele mooie landschappen en leuke activiteiten om met de kindjes te doen. En als je er dan toch bent is een camping (Camping Catez) met een waterpark toch wel erg leuk voor de kids, oké en ook wel voor ons… En dat het waterpark wel wat verouderd is namen we maar voor lief. Iets in de trant van ‘als de kinderen het naar hun zin hebben, dan heb je dat als ouders ook’. Maar laten we vooropstellen dat we op vakantie ook echt dingen zoeken die wij leuk vinden en waarvan de kindjes soms iets minder enthousiast worden. We zoeken daar een balans in en dat gaat goed!

Doordat we niets vastgelegd hadden, zijn we gewoon het goede weer achterna gereden, want na het niet al te zonnige voorjaar in Nederland, waren we erg toe aan zon!

Camper in Italie

De Plitvice meren

De zon scheen in Kroatië, dus daar waren wij vervolgens ook te vinden. Eerst aan de Plitvice meren een bezoek gebracht en daarna aan de kust in Istrië lekker een aantal dagen gestaan, vanwaar we prachtige stadjes bezichtigd hebben.

Dat deden we vanuit Camping Park Umag, een megacamping. Iets wat wij echt niet gewend waren en ook niet echt aan konden wennen. Leuk voor de ervaring en het ook echt wel naar ons zin gehad, maar een iets kleinere camping waar de kinderen ‘losgelaten’ kunnen worden zonder te verdwalen heeft toch wel onze voorkeur. En zo ontdekten we steeds meer wat wel en niet bij ons paste.

Ons favorietje plekje

Het weer zou minder worden, dus hop spullen ingeladen, het weer checken en onderweg gegaan. Dit keer naar Italië. En daar 1 van onze favoriete plekjes ontdekt, Caorle. Voor ons heeft deze stad alles. Enorm lange boulevard en strand, een veel te leuk oud stadje en de kleine overzichtelijke camping maakte het plaatje compleet.

En ook nu blijkt dat reizen met een camper vol verrassingen zit, want hoe hard we riepen voordat we vertrokken dat we niet naar Venetië zouden gaan i.v.m. drukte en hete zomerdagen, stonden we vervolgens toch op een camping net buiten Venetië. 24 graden is toch wel perfect stadjes weer en tja, als je er dan toch bent, dus zo het mooie Venetië bezocht

Na Venetië zochten we een plaatsje aan het Gardameer. De eerste plek waar we op de eerste 3 campings te horen kregen dat er geen plaats was. In Lazise vonden we toch een prima camping (Camping Fossalta) voor een paar dagen, van daar uit ook weer wat stadjes bezocht en eindelijk met een gondel de berg op. Wij worden erg blij van bergen en willen daar graag onze kids mee kennis laten maken. Gelukkig waren zij net zo enthousiast. En eerlijk is eerlijk, een speeltuin bij een berghut maakt het voor ons nog een stuk aangenamer.

Camperreis door Europa

Op naar huis!

De laatste dagen wilden we wel wat meer richting Nederland, maar het weer was op veel plekken niet al te best. Gelukkig leken de vooruitzichten in Locarno (Zwitserland) aan Lago Maggiore heel goed en daar hebben we op de heerlijke camping Campofelice gestaan. Deze had eigenlijk alles wat we wilden, al was het zwembadwater wat aan de frisse kant, maar daar hebben wij vaker last van. En al de verhalen over dat Zwitserland duur is, kloppen echt. Wij vielen van de ene verbazing in de andere. We hebben hele fijne laatste dagen gehad, maar Zwitserland slaan we de komende jaren toch echt over!

En om de vraag te beantwoorden of het voor herhaling vatbaar is? Wij hebben voor volgend jaar alweer geboekt 😊!