Camperreis door Europa: Deel 2

In het vorige reisverhaal namen we jullie mee door Oostenrijk en Toscane. In het tweede deel nemen we jullie mee op ons avontuur op het eiland Elba.

Elba

Verder op het eiland Elba. De plek op camping Ville degli Ulivi was maar via één weg te bereiken en de mogelijkheid om in te parkeren was er niet. Niet echt ideaal dus! Toen we een dagje weg waren met de camper liet Google Maps ons niet de meest gunstige route zien en was het af en toe een spannend ritje..

Camper in Elba

Zolang we maar geen tegenliggers hadden was het goed…. Gelukkig hadden we die dan ook bijna niet. Maar het perfecte voorbeeld om aan te geven dat het eiland ontdekken met een camper hier niet vanzelfsprekend is, is dat we terugkwamen en er spullen van de plaats gestolen waren. En dat de eigenaar ook nog eens heel verbaasd tegen ons zei ‘wij dachten dat jullie weg waren, niemand gaat zijn plaats af!’. Helaas zijn de spullen niet teruggevonden en blijk je daar dus ook niet goed voor verzekerd te zijn met een reisverzekering.

Maar goed, ook hier een auto gehuurd en ook wel bewust meer rondom de camping gebleven. Fietsen bleek overigens ook niet ideaal, slechte wegen en met een kind achterop de berg op is toch ook niet helemaal zonder gevaar. Gelukkig was er een perfect zwembad met een perfecte glijbaan, dus meer was er niet nodig. Elba is trouwens echt super druk in augustus. Om 9 uur is er op één van de meest favoriete stranden van het eiland al geen plek meer om je handdoek neer te leggen. Als je meerdere stranden op 1 dag wil bezoeken kan je nauwelijks parkeren.

Op naar Frankrijk!

We lieten Elba achter ons en zijn richting Frankrijk gereden. Aangezien we langs Pisa kwamen, hebben we daar even een tussenstop gemaakt en hier veel profijt gehad van onze fietsen. Camper net iets buiten het centrum geparkeerd en met de fiets naar de toren van Pisa. Toch leuk om deze een keer gezien te hebben. Om helemaal door te Frankrijk te rijden was wat teveel van het goede, zeker aangezien we van het ene tolpoortje naar de andere reden. Kapitaal aan tol kwijt dus!

Camper in Frankrijk

We stopten in een super klein plaatsje nog net in Italië, San Remo. Hier een agriturismo als camping, ook heel klein, maar een super mooie plek en in het stadje waren wij zo ongeveer de enige toeristen en gingen we ook tussen de locals uit eten. Dit was een hele leuke ervaring. Zo mogen er wel meer zijn, maar dan merk je wel echt dat dat voor ons als volwassen leuker is dan voor de kids, al konden zij zich natuurlijk ook hier vermaken.

De laatste 1,5 week hebben we op 2 verschillende plekken in Frankrijk doorgebracht. De eerste in Fréjus, hier hadden ze meer dan voldoende grote parkeerplekken, maar… bij al die ingangen stonden hoogte borden en konden we niet onder de slagboom door. Gelukkig een keer een plek in een gewone straat gevonden en met de fiets naar het strand en andere stadjes. Voor de rest gewoon lekker veel zwembad en echt vakantie!

De laatste dagen

De laatste paar dagen stonden we in de Drôme. Kleine idyllische en niet te toeristische dorpjes staan bij ons ook hoog in ons favoriete to-do lijstje. Bourdeaux, het dorpje wat vlak bij de Camping Le Bois du Chatelas ligt, was zo’n dorpje. Het heeft ons verrast door een klein wandelpad naar een oud fort. Geen toeristen, super rustig en dus erg mooi.

Aan al het leuke komt een eind.... De camper moesten we met pijn in ons hart ook weer inleveren na bijna 4,5 duizend km te hebben gereden! Wat hebben we weer veel mooie plekken gezien en wat hebben we geboft dat we 4 weken met elkaar een stukje van de wereld hebben mogen ontdekken! Het blijft een groot avontuur. En voor de 2e keer mogelijk gemaakt door Van Acht campers.

We zijn niet voor niets voor de 2e keer terug gekomen om een camper te huren. De service en vriendelijkheid zijn fantastisch en de staat van de camper eveneens. Helaas hadden wij onopgemerkt op 2 plekken krassen op de camper, waarschijnlijk gebeurd door takken die over de weg heen hangen. Ook waren er dingen gestolen die bij de camper hoorde. Heel correct hebben ze dit afgehandeld.

Team van Acht ontzettend bedankt voor alles!